idrottspsykologi - Vad är idrottspsykologi? Prestation & Hälsa

Idrottspsykologi

Idrottspsykologi

Idrottspsykologi är en färdighet som används inom sport hypnos och för idrottspsykologer för att förbättra kunskaper och färdigheter för att ta itu med optimala prestationer för att skapa en stark mental styrka hos idrottaren. Samt för att utveckla sociala aspekter av idrottsdeltagandet, och hantera systemiska frågor i samband med idrottstävlingar .

Sportpsykologi är utformad för att hjälpa idrottare och andra idrottsdeltagare (t.ex. tränare, administratörer, föräldrar) från ett brett spektrum av tävlingsnivåer och åldrar, allt från fritidsdeltagare till professionella och olympiska idrottare till mästare.

Specialiserad kunskap

Denna kompetens hjälper och stödjer dig som vill utöva idrottspsykologi. Här finns specialiserad kunskap som inkluderar:

Teori och forskning inom social, historisk, kulturell och utvecklingsmässig grund av idrottspsykologi. Nyheter och tekniker för idrottsspecifik psykologisk utvärdering och utbildning för mentala förmågor för prestationsförbättring och tillfredsställelse av deltagande.

Idrottspsykologiska rådgivande frågeställningar med idrottare. Utvecklingspsykologi och sociala frågor relaterade till idrottsdeltagande. Idrott och idrottsgrunder (t.ex. träningsfysiologi, motoriskt lärande, idrottsmedicin). Specifik kunskap om träningsvetenskap och tekniska krav för sport och tävling,

Färdigheter och förfaranden används

Många strategier och procedurer används för att hantera problem som idrottare och andra idrottsdeltagare möter.

Några av de viktigaste områdena inkluderar:

Kognitiv och beteendefärdighetsträning för prestationsförbättring. Målsättning; bilder och prestationsplanering; strategier för koncentration och uppmärksamhet; utveckling av självförtroende, självkänsla och kompetens inom idrotten; kognitiv-beteende självregleringstekniker; känslor hantering, idrottskarriär och ledarskapsförmåga. Idrotts motivation; ätstörningar och vikthantering; drogmissbruk; sorg, depression, förlust och självmord; överträning och utbrändhet; frågor om sexuell identitet; aggression och våld; atletisk skada och rehabilitering; karriärövergångar och identitetskriser.

Konsultation

Systeminterventioner med föräldrar och familjer som deltar i ungdomsidrottsdeltagande; utbildning av coacher beträffande motivation, interpersonell och ledarskapsförmåga och talangens utveckling; utbildning av tränare och administratörer beträffande tidig identifiering och förebyggande av psykologiska svårigheter.

Idrottspsykologi fokus

Idrottare och tränare fokuserar generellt på fysisk träning och disciplin för att behärska idrottsförmågor. Men mentala och känslomässiga färdighetsträning kan vara lika viktigt för framgång i idrott och i livet bortom idrott.

Syftet med idrottspsykologi är att tillgodose idrottarnas mentala och emotionella behov. Detta förbättrar deras totala välbefinnande och ökar deras sportprestanda till högsta möjliga nivå.

Alla upplever stress, men många idrottare upplever unikt internt och externt tryck för att utmärka sig både på och utanför spelplanen. Idrottspsykologer arbetar med idrottare för att hantera dessa stressfaktorer, förbättra deras idrottsprestanda och utveckla emotionell balans.

Idag har utbildning för mentala kunskaper blivit lika mycket en del av den idrotts framgången som styrka, kraft och uthållighetsträning.

Detta är tack vare mindfulness och populariteten för meditation, yoga och visualisering i mainstream media. Forskning om fördelarna med medvetenhetsmeditation om elasticitet och stresshantering har överförts till idrottspsykologin. Och många idrottare fortsätter att dra nytta av att lägga till mentala träning i sin träning.

Tidig historia om idrottspsykologi

Ursprunget för idrottspsykologi är inte lätt att identifiera. Vissa tror att det utvecklats inom området psykologi och andra tror att det härstammade från en gren av fysisk träning.

De första allvarliga försöken från forskare att studera hur det mentala och emotionella landskapet hos idrottare påverkar deras atletiska prestationer kan spåras till 1920-talet när dedikerade idrottspsykologiska laboratorier började dyka upp i Tyskland, Ryssland och USA.

Många anser Dr. Coleman R. Griffith som fadern och grundaren av idrottspsykologi som vi känner till i USA idag.

Griffith skapade ett forskningslaboratorium och undervisade kurser i idrottspsykologi vid University of Illinois på 1920-talet och författade två böcker som uteslutande var inriktade på sportens psykologi: The Psychology of Coaching publicerad 1926 och The Psychology of Athletics 1928.

Den moderna idrottspsykologi

Idrottspsykologi är inte längre en modefluga eller lyx, idrottspsykologer är rutinmässigt anställda av en stor majoritet av professionella idrottare och lag. Till och med amatöridrottare finner värde i att lära sig eller utbilda sig för skapa mentala färdigheter till deras träningspass.

Den nuvarande akademiska och praktiska sidan av idrottspsykologi inkluderar specifika och enhetliga standarder för träning, forskning och implementering. 1986 skapade American Psychological Association (APA) Division 47 som fokuserar specifikt på tränings- och sportspsykologi. Det finns också flera akademiska tidskrifter, inklusive The International Journal of Sports Psychology, som uteslutande ägnas åt studier av idrottspsykologi.

 

Vanliga tekniker inom idrottspsykologi

Idrottspsykologin fortsätter att växa när forskningen samlas, men det finns några vanliga fokusområden som de flesta idrottspsykologer utövar. Dessa områden tenderar att ta itu med tre centrala aspekter av mental och emotionell träning hos idrottare:

Prestations förbättring

Visualisering och mental repetition har länge varit hörnstenen i idrottspsykologisk forskning och träning. Dess huvudfokus är att hjälpa till att förbättra en idrottares prestationer. Sådan övning gör det möjligt för en idrottsman att förbereda sig mentalt för det perfekta scenariot och utveckla en mental ”karta” över ett visst resultat. Visualiseringsvetenskapen, även kallad bilder eller självhypnos, indikerar att en tänkt upplevelse tolkas på samma sätt som en faktisk händelse och därför leder till förbättrat förtroende och kompetens hos en idrottsman.

Vissa studier indikerar till och med att visualisering kan leda till styrkande vinster hos idrottare. I likhet med visualisering kan själv prat och kultivering av en positiv inställning vara ett kritiskt inslag i regelbunden utbildning för mentala färdigheter.

Oavsett om en idrottsman behöver arbeta med uppmärksamhet, centrering och fokus eller att minska och hantera ångest under stressande situationer, syftar alla dessa tekniker till att minska distraktioner för att förbättra en idrottsman eller idrottskvinnas sportprestanda.

Vissa experter påpekar de verkliga effekterna av den så kallade placeboeffekten som produceras av en idrottsman tros som framhävs av de många vidskepelser och ritualer som vissa idrottare svär vid.

Hur mentala kunskaper förbättrar idrottsprestandan

Motståndskraft och skada återhämtning

Ett annat område där en idrottspsykolog kan påverka en idrottare är genom att hjälpa dem att utveckla mental och emotionell motståndskraft, särskilt efter ett stort bakslag, förlust eller skada.

Denna färdighet är avgörande för skadade idrottare som kan ge efter för den känslomässiga stressen av skador genom att bli deprimerade, isolerade eller dra sig tillbaka.

Att lära sig använda specifika mentala färdigheter för att hantera en skada – och använda sinnets kraft för att underlätta fysisk läkning – kan låta långtgående. Men idrottspsykologer och idrottare har hittat verkliga fördelar med att utöva dessa mentala färdigheter.

 

7 sätt att hantera känslomässiga stressen av en skada

Motivation och känslomässig stress

Varje idrottare kan ibland känna sig trött, helt ut slut eller helt enkelt omotiverad för att träna dag efter dag. Men ibland indikerar det en djupare fråga.

Motivation – och bristen på motivation – är ett annat område där en kvalificerad idrottspsykologi kan komma in för att hjälpa idrottare att upptäcka roten till sina problem. Kanske är de fysiskt eller mentalt trött, överträning eller till och med inför andra känslomässiga påfrestningar.

Motivation handlar inte alltid om att hitta rätt musikinspelning eller säga motiverande saker. Ibland är det verkliga problemet med bristande motivation psykologisk, fysisk eller social stress. En kvalificerad idrottspsykolog kan avslöja kärnfrågan och hjälpa en idrottare att utforma en strategi och sätta lämpliga mål för att återuppliva lusten att spela.

Hur man sätter realistiska och motiverande mål

Vad är en idrottspsykolog?

En idrottspsykolog är en specifik typ av utövare som arbetar med idrottare för att förbättra deras känslomässiga och mentala välbefinnande i ansträngningar för att främja optimal idrotts prestation.

I arbetet med en idrottspsykolog kommer många idrottare att se deras idrottsprestanda förbättras dramatiskt. Men även om detta inte händer kommer de flesta kunder att uppleva en ökad känslomässig balans och stabilitet på och utanför spelplanen.

Sportpsykologens värld är stor och varierad. Vissa experter arbetar med professionella idrottare antingen en-mot-en eller i team. Andra föredrar att arbeta med amatöridrottare, barn eller idrottare i en viss sport.

Att bli kvalificerad idrottspsykolog kräver både akademisk och praktisk erfarenhet. Utbildningsvägarna varierar också men ofta tillämpas den psykologiska kärnan i de flesta akademiska program. Många yrkespersoner har dock också en specialisering inom idrottspsykologi.

Även om det är mindre vanligt har vissa personliga tränare och hypnosterapeuter också anslutit sig till det växande antalet experter som hjälper idrottare att hantera stress, ångest och prestationsfrågor relaterade till deras tankar och underliggande övertygelser.

Läs mera här eller boka en konsultation