Mental Träning inom idrott - Öka din motivation‎ med Idrottspsykologi

Mental Träning

Mental Träning

Förbättra dina resultat genom mental träning

Genom mental träning kan du få träningsrutiner att hålla, för det är inte alltid kroppen som ger upphov till att det känns tungt att träna och att önskade resultat uteblir.

Då finns det bra övningar för att komma igång med ett nytt sätt att tänka.

Mental träning – vad är det?

Mental träning inom motionsidrott är lika effektivt som inom elitidrotten. Din hjärna ska vara fokuserad när du vill prestera. Det viktiga är att komma ihåg att den mentala träningen inte är en tävling där någon ska vinna utan det gäller att fokusera på olika delar. Det kan t ex gälla inställning, visualisera hur man lyckas, eller om målsättning.

Metoder – mental träning.

Visualisering

Ett exempel på visualisering är om du tänker att du avslutar ett tävlingslopp med armarna sträckta över huvudet och på starka, lätta ben. Publikens jubel ringer i dina öron och du får medalj och har förbättrat ditt personliga rekord.

Tänk nu istället på regnet som öser ner och du går i mål med böjd rygg och tunga ben och skavsår som blöder på fötterna. Ingen publik som jublar för läktarna är tomma i det ymniga regnvädret.

Din hjärna spelar en stor roll för hur du kommer att lyckas. Den inställning till dina mål och hur du visualiserar att nå de uppsatta målen är alltså av största vikt. Är du negativt inställd på hur det kommer gå, så försök ta reda på varför du tänker så. Du tror inte på dig själv eftersom det gick dåligt i förra tävlingen? Kanske har du tränat för lite? Har du drabbats av skada? Känns som hjärnspöken jagar dig ner i en negativ spiral.

När du blir medveten om problematiken och att det inte förhåller sig så som ditt negativa tänkesätt ger sken av så släpp de tankarna och visualisera hur du vill att det ska var istället. Det nya tankesättet och hur du visualiserar det kan göra stor förändring i din förmåga att prestera på topp.

Metod för motionärer

Om det känns tungt och du är ovillig att gå till träningspasset så se i ditt inre hur du kommer känna dig efter träningen. Fokusera på känslan av glädje, när du trött står i duschen men känner dig stark.

Mål/delmål

Jobba med delmål för att nå målet som ligger längre bort är ett sätt att genom mental träning påverka din fysiska träning. Hjärnan utsöndrar ”må bra- hormoner” som belöning även när du uppnår små mål.

Om du fokuserar på det stora målet när du inleder din träning så är det lätt att ge upp innan du ens startat. Så istället för att tänka på att gå ner alla de där kilona, lyfta de tunga vikterna och springa ett långt lopp, tänk på det som blev av. Du kom iväg och klarade träningspasset utan att pausa extra länge.

Metod för motionärer

Sätt upp nya små delmål som är mätbara varje vecka. Öka utmaningen för varje vecka och fortsätt så tills det stora målet är nått.

Uppmuntra sig själv

Inom mental träning så ingår fast det kan låta lite märkligt en metod som går ut på att du kan peppa dig själv. Hjärnan tycker om att höra de uppmuntrande orden även om de kommer från dig själv. Du blir glad av att säga att du är stark och har klarat av det du tänkt. Du kan säga det högt eller tyst till dig själv.

Metod för motionärer

Visualisera känslan av stryka och glädje efter träningen. Undvik att tänka i negativa termer och säg till dig själv att du klarar utmaningen. Om det underlättar klappa i händerna eller slå nånstans på kroppen för att få in styrka.

MENTAL TRÄNING

Mycket forskning pågår idag inom hälsoområdet. Mental träning som började utvecklas för hundra år sen har gett oss god kunskap om en metod som kan påverka vår livskvalité positivt. Fysisk träning är mätbar. Synbar effekt på kroppen, man får större muskler och styrkan ökar som ger bättre resultat. Mental träning är svårare att mäta och se hur problemlösning förbättra den mentala styrkan. Nu är mental träning en självklar metod inom många idrotter. I kombination med fysisk träning skapas en helhet i träningen som leder till att prestationsförmågan höjs som i sin tur leder till bättre resultat i olika mästerskap.

Numera används mental träning inom olika livsstilsområden, utveckla ledarskap och peak performance.

Viktigt när man inleder mental träning är att inte gå för fort fram och försöka göra förändringar inom allt. Vägen till framgång är att ta små men många steg mot nya mål. En process med små förändringar (mikroförändringar) som känns bra och som sakta men säkert leder till stor förändring och framgång.

Denna kunskap om att se på vår hälsa som en helhet där allt samspelar borde alla få ta del av för att få må så bra det går.

Välkommen att öppna dörren till helt ny och annorlunda värld!

 

GRUNDEN I MENTAL TRÄNING

För att förstå grunderna i mental träning så behöver vi förstå det ursprungliga system vi bär inom oss och hur vi fungerar som människor.

Stress är en upplevelse vi drabbas av när våra egna eller omgivningens krav blir för stora att hantera. Vad som upplevs som stress är väldigt individuellt. Det är ett tillstånd som begränsar oss och stressreaktioner härstammar från långt tillbaka i tiden. När fara uppstod t ex vilda djur, fanns det inte många alternativ att rädda sitt liv. Fly eller slåss för livet var det som gällde och beslutet måste tas omedelbart. Då behövdes all energi i kroppen för att uppnå så stor fysisk styrka som möjligt. I detta ögonblick av överlevnad sattes andra av kroppens funktioner tillfälligt ur spel eftersom de inte behövdes för att rädda livet. Det som hände var att när matsmältning, logiskt tänkande och immunförsvar inte fungerade fullt ut så tappade man förmågan att ta rationella beslut för framtiden eftersom energin gick åt till den fysiska styrkan.

Vi reagerar på samma sätt och beter oss likartat i vår moderna tid. Men idag kan stress bli långvarig till skillnad mot på stenåldern då man antigen vann striden eller dog.

Framför allt – ta det lugnt!

Lugnet är stressens motsats. Lugnet är ett tillstånd av avslappning och känsla av inre styrka. Den positiva påverkan som lugnet har på människan så ges kraft och tillgång till tankar, mål, drömmar och visioner. Möjlighet till förändring sker i lugnet när tankar omsätts i handling.

Avslappning används i den mentala träningen. Avslappningsträning skapar ett lugn som bildar grunden i den mentala träningen.

Under stark stress är det svårt att ta in ny kunskap till skillnad om man får lära sig i lugnt tempo. När individen slappnar av är det lättare att tänka positivt och våra tankemönster förändras på flera sätt.

Mental träning är enkel då det handlar om ge sig själv de bästa förutsättningar som finns. För att bryta ett stresstillstånd hjälper avslappningsövningar dig hitta det lugn du behöver för att fatta rätt beslut.

Du kan välja! Framtiden börjar idag! Du kan starta nya vanor!