Omega-3 - Omega-6 Omega 9 fettsyror - viktigt att känna till

Omega-3-6-9 fettsyror

Omega-3, omega-6 och omega-9 är alla viktiga fettsyror

Hälsofördelar Omega-3, omega-6 och omega-9

Omega 3, -6 och -9 har alla hälsofördelar, men det är viktigt att få rätt balans mellan dem. En obalans i din kost kan bidra till ett antal kroniska sjukdomar.

Här är en guide till omega-3, -6 och -9 fettsyror, samt:

Vad de är?
Varför du behöver dem?
Var du hitta dom?

Vad är omega-3-fettsyror?

Omega-3-fettsyror är fleromättade fetter, en typ av fett som din kropp inte kan göra. Uttrycket “fleromättat” hänvisar till deras kemiska struktur, eftersom “poly” betyder många och “omättade”. Tillsammans betyder de att omega-3-fettsyror har många dubbelbindningar.

Eftersom människokroppen inte kan producera omega-3, kallas dessa fetter “essentiella fetter”, vilket innebär att du måste få dem från din kost.

Vilka viktiga funktioner ger Omega-3-fetter?

Omega-3-fetter är en viktig del av hur cellmembranet är i människan. De har också andra viktiga funktioner.

Nedan kommer några exempel på vad Omega-3-fetter kan förbättra

Förbättrar hjärthälsan
Omega-3-fettsyror kan hjälpa till att hantera kolesterol-, triglycerid- och blodtrycksnivåer

Förstärka den mental hälsan
Omega-3-tillskott kan hjälpa till att hantera eller förhindra depression, Parkinsons sjukdom och psykos hos dem som är i riskzonen.

Andra positiva effekter
Minskar vikt och midjestorlek. Omega-3-fetter kan hjälpa människor att hantera sin vikt och midjemått, men det behövs fler studier

Minskande leverfett. Inledande forskning tyder på att konsumtion av omega-3 kan bidra till att minska mängden fett i din lever

Stödja hjärnans utveckling av spädbarn. Omega-3 stöder hjärnans utveckling hos ett foster
Bekämpa inflammation. Omega-3-fetter kan hjälpa till att hantera inflammation som uppstår vid vissa kroniska sjukdomar

Ett lågt intag av omega-3-fettsyror jämfört med omega-6 kan bidra till inflammation och kroniska sjukdomar, såsom reumatoid artrit, diabetes, åderförkalkning och hjärtsvikt

Vad är omega-6-fettsyror?

Liksom omega-3 är omega-6-fettsyror fleromättade fettsyror.

Omega-6-fettsyror är också viktiga, så du måste hämta dem från din kost.

De ger främst energi. Det vanligaste omega-6-fettet är linolsyra, som kroppen kan omvandla till längre omega-6-fetter som arakidonsyra.

Men när kroppen producerar för mycket omega 6 så ökar risken för inflammation och inflammatorisk sjukdom.

Kan Omega-6 vara till nytta?

Vissa omega-6-fettsyror har visat fördelar vid behandling av symtom på kronisk sjukdom.

Omega-6-fettsyra finns i vissa oljor, såsom:

majsolja
solrosolja
sojaolja
sesamfrö
sesamfröolja
rapsolja.

Upphettning kan få vegetabiliska oljor att producerar stora mängder skadliga kemikalier som kan:

öka antalet inflammationer i kroppen
leda till demens
ge missbildningar hos foster
utveckla cancer
ge hjärtkärlsjukdom
ge högre risk för magsår
ge högt blodtryck
bidra till förlust av omega-3

Ligger du i riska zonen?

Testa och korrigera till bra Omega-6/Omega-3 balans
Vi gör ett fettsyra profil test som analyseras i Norge på ett av världens ledande laboratorier för fettsyra analyser.

Boka Hälsoanalys/Konsultation –testbaserad hälsa och starta din hälsoresa idag!