Sorgbearbetning - Få stöd i sorgen med hypnos och lös upp din sorg.

Sorgbearbetning

Sorgbearbetning med hypnos

Vad är sorg?

Sorg beskriver de många tankar och känslor vi upplever när vi förlorar något eller någon vi älskar och värdesätter. Sorg finns i många former och kan inte nödvändigtvis involvera en persons död, även om detta är den mest kända orsaken till ett brustet hjärta. Vi kan finna att vi sörjer i slutet av ett förhållande eller en vänskap, förlorat ett jobb eller ekonomisk säkerhet, efter ett missfall, på grund av infertilitet, eller på grund av allvarlig sjukdom eller funktionshinder – vår egen eller någon vi älskar; eller till och med vid döden av ett husdjur. Ju mer centralt i våra liv det vi har tappat, desto större är känslan av förlust och sorg.

Sorgsen stadier

Även om upplevelsen av sorg är helt naturlig och normal, och något som alla genomgår någon gång i sina liv, är det ändå oerhört svårt och smärtsamt. Och även om vi alla genomgår sorgprocessen, upplever varje individ det annorlunda.

Stegen kan inkludera initial chock, förnekelse och vantro, följt av lidande, sorg, ilska, skuld, ångest och slutligen återhämtning. Men många människor upplever faktiskt inte varje enskild känsla som sägs vara en del av sorgstadierna, och väldigt få människor upplever dem inte i den ordningen. Det kan till och med få dig att bli värre om du försöker anpassa dina egna känslor till den här typen av mönster och upptäcker att de inte stämmer överens. Detta kan leda till en känsla av isolering och skuld att du inte hantera sorgen “ordentligt”.

Många känner skuld över saker som de gjorde eller inte sa eller gjorde; känslor av ilska och skuld är också vanliga, liksom ökad ångest och stress. Du kan drabbas av ångest för hur du klarar dig utan den person du har tappat, om din egen hälsa, om att dö, om ekonomisk osäkerhet eller om förlusten av din plats i världen. Du kan tappa förtroende och självkänsla eller utveckla en rädsla för ensamhet. Du kan också uppleva fysiska symtom på sorg – aptitlöshet, viktminskning eller viktökning, sjukdom, trötthet, sömnlöshet, ökad mottaglighet för sjukdom. Hypnosterapi kan ge dig positiva förslag som hjälper till att hantera ångest, sömnlöshet djup sorg och depression och andra symtom på sorg; det kan minska skuldkänslan och hjälpa dig att hitta sätt att hantera i framtiden. Det kan ge dig förslag för att uppmuntra dig att ta hand om din fysiska hälsa. Hypnos kan också hjälpa dig att börja gå vidare, att börja leva ditt liv igen och lära dig att njuta av dig igen utan att känna dig skyldig. Det kan hjälpa dig att hitta sätt att komma ihåg den person du har tappat och att känna att de är en del av dig och en del av ditt liv. Hypnos hjälper också till att återuppbygga förtroendet när du har lidit förlust av ett jobb eller ekonomisk trygghet, och att bli av med ångest och osäkerhet när du går över förlusten av ett förhållande eller död av ett husdjur. Hypnos hjälper dig att återfå självförtroende, entusiasm och motivation i ditt dagliga liv.

Vad är kronisk sorg och hur vet jag om jag lider av det?

Här är några av symtomen:

1) Depression, inte vill komma ur sängen på morgonen

2) Att inte kunna sova, kasta och vrider sig hela natten

3) Att känna som att ingenting spelar någon roll, “Vad är det bra för?”

4) Alltid förväntar sig det värsta, som t.ex. “När kommer det andra att hända?”

5) Överreagerar när du, en familjemedlem, en nära vän eller ett husdjur har ett medicinskt symptom

6) “över reagera” vilket innebär att när du hör nyheter, brukar du ta det till det allra värsta resultatet innan du ens har all fakta

7) Lita inte på andra för att hjälpa dig, särskilt medicinsk personal, terapeuter eller andra familjemedlemmar

 

Vad är orsakerna till kronisk sorg?

De flesta av oss kan hantera en eller två förluster i våra liv och särskilt när vi har en bra stark familj eller socialt nätverk av stöd. För många kan kronisk sorg börja tidigt i livet och ta många former. Det är mycket svårt för små barn att förlora en nära familjemedlem, en kärleksfull lärare eller till och med ett familjens husdjur. För i tiden var det vanligt att ”skydda” barn från det faktum att någon har dött. Vi har arbetat med en kvinna, vi kommer att kalla henne Annika, vars mamma dog när hon bara var två år gammal. Hennes far och mormor visste inte hur de skulle prata om det till henne och det gjorde de inte. Ett stort moln tycktes hänga över hemmet och Annika grät mycket, men visste inte ens vad hon grät om. Förutom att hennes mamma inte var där.

En dag var hennes mor där och nästa dag åkte hennes mor till sjukhuset men hon kom aldrig hem igen. Annika kunde intuitivt känna att något var mycket fel, men ingen förklaring gavs, ingen tröst erbjuds och denna enorma familjehemlighet började urarta. Ju mer hon frågade, “när kommer mamma hem, “desto mer obekväma blev vuxna. Så hon lärde sig att bara trycka ner sina känslor, inte ställa frågor och låtsas att allt var normalt när det inte var det.

Den kroniska sorg som byggdes upp i den unga Annika exploderade verkligen när familjen dog. Hon grät i flera dagar utan kontroll. Eftersom fadern och morföräldrarna aldrig riktigt hade hanterat sin sorg över Annikas mors dödad för att de skulle få henne att sluta gråta gav de henne godis för att försöka hejda henne började säga “Om du slutar gråta och börjar bli en glad liten flicka, kommer vi att köpa dig en ny docka”, en ny klänning och så vidare.

Så det finns nu en lång lista med ohälsosamma beteendemönster som började i det ögonblick hennes mor dog och fortsatte under hela sitt liv. Dessa ohälsosamma sätt att hantera sorg förvandlades till kronisk sorg och sedan sjukdom.

 

Hur fungerar sorgbearbetning med hypnosterapi?

Genom hypnosterapin kan vi gå tillbaka till hennes grundorsak för sorgen och förlusten av hennes mor. Under sina sessioner hade hon omedelbart tillgång till dessa länge förtryckta känslor och släppte denna energi från sin kropp. Vi har för länge sedan upptäckt att helt enkelt prata om känslorna kan hjälpa klienten att förstå vad som initierade de destruktiva mönstren, men säkert inte släpper dem från kroppen. Till och med att bara gråta som många människor kan göra hos en terapeut fungera till viss del. Men oftast går inte terapeuten tillräckligt djupt för att släppa på symtom som har satt sig fast i kroppen. Eftersom undertryckta känslor lagras i de djupaste delarna av det undermedvetna sinnet, är det dit vi måste gå för att lösa upp dem.

Hypnosterapi kan läka kroppen såväl som sinnet och själen. För att göra det kommer personen att återgå till de ursprungliga traumatiska händelserna. I Annikas fall var det samma dag, som tvåårsåldern, när hennes mamma var mycket sjuk och var på väg att åka till sjukhuset. Annika fick sedan en kudde för att representera sin mamma och faktiskt kunde vi reparera skadan genom att berätta för sin mamma de saker hon aldrig fick säga. Under denna stund talar hon som det lilla barnet skulle gjort eftersom hon faktiskt är tillbaka till den åldern och här kan hon frigöra och uttryckta känslorna från sin kropp. Hon är inte längre skyldig att trycka ner dessa starka känslor och därför behöver de inte orsaka hennes fysiska och emotionella smärta längre.

En mycket viktig del av den sorgprocessen är att släppa ilskan som är mycket vanligt vid förlust. Hos Inre Hälsas terapeuter använder sig av hypnos tekniker som frigöra känslor från kroppen. Vi uppmuntrar alltid människor att släppa dessa djupa känslor fysiskt, som att skrika i en kudde eller gråta.

På detta sätt tillåts kroppen att ta bort giftet från okunnig och obearbetad traumatisk upplevelse. När en långvarig tyngde försvinner från axlarna och kroppen börjar kroppen att reparera alla skador som gjordes. Ofta hänvisar vi till dessa skador som stressrelaterad sjukdom.

Få din självkontroll, känsla av trygghet och jordförbindelse tillbaka!

Förändra din vardag redan idag och får hjälp med din sorg!

10 skäl till att använda hypnos för att bearbeta sorg

Hypnos kan försiktigt hjälpa dig att komma igenom en tid av sorg på olika sätt, det kan:

  • hjälper dig att hitta en tid av lugn och ro där du kan vila från din sorg,
  • minska den outhärdliga intensiteten i din sorg,
  • hjälper dig att ta hand om dig själv med medkänsla,
  • organisera din sorg så att du kan sörja i din egen takt men inte hela tiden,
  • hitta en plats för sorg i ditt liv som inte överväldigar dig,
  • återanslut med de positiva minnen från den person du har tappat,
  • njut av dina minnen utan att de är så belastade av smärtsamma känslor,
  • låter dig få tillgång till en känsla av lugn och styrka,
  • hjälper dig att gå vidare med ditt liv utan att känna dig skyldig,
  • ge dig möjlighet att göra saker

Hur påverka din sorg dig fysiskt och mentalt?